آسانسور بدون موتورخانه

آسانسور بدون موتورخانه

در پاره ای موارد در آسانسور کششی به دلیل کمبود فضا جهت استقرار قطعات مورد نصب در موتورخانه، کلیه قطعات مورد نظر را به شکل مهندسی شده در جاهای مختلف چاه نصب می نمایند و در اصطلاح به این نوع آسانسورها بدون موتورخانه (MRL) می گویند. موتور آسانسورهای بدون موتورخانه با توجه به محاسبات مهندسی آن در فضای مشخصی از چاه تعبیه می گردد و همین فضا نوع نصب سیم بکسل های انتقال نیرو را تعیین می کند. به همین ترتیب نام گذاری های مختلفی بر این اساس برای این آسانسورها (و عموما آسانسورهای کششی) انجام می گیرد.

تاریخچه آسانسور بدون موتورخانه (روملس MRL)

اولین مدل از آسانسور بدون موتور خانه توسط KONE  در سال ۱۹۹۶ طراحی شد. به منظور صرفه جویی در فضا، طراحان موتور آسانسور را مستقیماً در بالابر قرار دادند. این انقلاب از آن زمان به بعد مزایایی را برای ساختمان‌های کوچک تا متوسط ​​به همراه داشته است.

در چند سال گذشته، آسانسور روملس MRL پیشرفت چشمگیری داشته‌. اکنون بیشتر تولیدکنندگان این مدل ها را ارائه می‌دهند. اکنون می‌توانید MRL ها را در اکثر اندازه ها و سرعت های مورد نیاز برای ساختمان های مدرن پیدا کنید.

آسانسور روملس؛ نتیجه پیشرفت‌های فنی است که اغلب اجازه می‌دهد، تا اندازه قابل توجهی از موتورهای الکتریکی مورد استفاده با تجهیزات کششی استفاده شود. این موتورهای آهنربای دائمی (PMM) که به تازگی طراحی شده اند، به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند تا ماشین ها را در بالای بالابر قرار دهند، بنابراین نیاز به یک اتاق ماشین بیش از بالابر را از بین می‌برند. این طرح حداقل ۱۵ سال در خارج از ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است و در حال تبدیل شدن به محصول استاندارد ساختمان‌های کم ارتفاع تا متوسط ​​است. این محصول، اولین بار توسط KONE به بازار ایالات متحده وارد شد. استقبال از محصول در ابتدا در بازار ایالات متحده به دلیل؛ کاربردهای اولیه محدود آن، عدم توانایی در تأمین الزامات کد ایالات متحده و تعداد محدود تولیدکنندگان؛ کند بود.

دستگاه های آسانسور روملس MRL در بالابر قرار دارند و نیاز به وجود یک اتاق ماشین سنتی را از بین می‌برند. آن‌ها برای ساختمان‌های کم ارتفاع تا متوسط ​​ساخته شده‌اند که حداکثر ۲۵۰ فوت ارتفاع دارند.

انواع آسانسور از نظر تکنولوژی

آسانسورها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. آسانسور هیدرولیکی
  2. آساسور کششی
  3. آسانسور روملس MRL

آسانسور روملس

نحوه کار آسانسور روملس MRL چگونه است؟

در آسانسور بدون موتورخانه (روملس)؛ پمپ، مایعات را از مخزن به داخل سیلندر منتقل می‌کند. با جمع شدن مایعات در سیلندر، پیستون را به سمت بالا هل داده و کابین آسانسور را بلند می‌کند. وقتی شیر باز می‌شود، تحت فشار قرار می‌گیرد. مایع مسیر کمترین مقاومت را در پیش خواهد گرفت و به مخزن مایع برمی‌گردد. وقتی ماشین به کف صحیح نزدیک می‌شود، سیستم کنترل سیگنالی را به موتور الکتریکی ارسال می‌کند. پمپ را به تدریج خاموش کرده و شیر را ببندید. با پمپ خاموش، دیگر مایعی به داخل سیلندر جریان ندارد، اما سیالی که در سیلندر است، نمی تواند فرار کند (نمی تواند از طریق پمپ به عقب جریان پیدا کند و شیر هنوز بسته است). پیستون روی مایع قرار می‌گیرد و ماشین در همانجایی که هست می‌ماند.

آسانسور روملس از یک ماشین کششی بدون چرخ دنده واقع در بالابر استفاده می‌کنند. استفاده از وزنه تعادل به ماشین در چرخش شیار آسانسور کمک می‌کند، که کابین را از طریق بالابر حرکت می‌دهد. آسانسور روملس MRL که معمولاً در هتل ها، آپارتمان ها، ساختمان‌های کاربری مختلط و دفاتر تجاری دیده می‌شود، می‌تواند از ۲ تا ۲۵ توقف (با ظرفیت معمول ۲۱۰۰ تا ۵۰۰۰ پوند) استفاده کند و از طراحی انعطاف پذیر برخوردار هست. ظرفیت های بزرگ (۴۰۰۰ پوند و بالاتر) می‌تواند اتمام سنگین تر کابین را در خود جای دهد.

ماشین آسانسور روملس

طرح استاندارد اتاق ماشین برای آسانسور هیدرولیک مسکونی، حداقل اندازه توصیه شده ۵′-۵ ″ عمق و ۴′-۶ عرض است.

ماشین آسانسور روملس با اتاق کمتر (MRL) با سرعت ۵۰۰ ‘(۱۵۲ متر) در دقیقه با حداکثر فاصله تا ۲۵۰’ (۷۶ متر) حرکت می‌نند. یک اتاق کنترل در بالاترین سطح فرود آسانسور مورد نیاز است و باید در مجاورت شافت آسانسور و در فاصله ۱۵۰ ‘(۴۶ متر) دستگاه باشد.

یک آسانسور استاندارد تقریباً به ۲۵ فوت مربع فضا نیاز دارد. سیستم محرک آسانسور مورد استفاده ممکن است بر نقشه طبقه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر مدل به اتاق ماشین نیاز دارد، فضای اضافی مورد نیاز است. بیشتر آسانسورها به گودالی تقریباً ۸ اینچی احتیاج دارند.

آسانسور روملس (Room Less) چیست؟

آسانسور روملس (MRL) دارای اتاق جداگانه‌ای برای قرار دادن موتور آسانسور نیست. موتور مخصوص طراحی شده مستقیماً در بالابر یا در بالا یا پایین شافت نصب شده است.

از بسیاری جهات، آسانسور MRL مانند آسانسور “معمولی” به نظر می‌رسد. بالابر ممکن است یک ماشین کششی یا هیدرولیکی باشد. این آسانسور مانند سایر آسانسورها روی کابل‌های سیم فولادی نیز جابجا خواهد شد. با این حال، آسانسورهای MRL با یک موتور آهنربای دائمی (PMM) کار می‌کنند. این نوع جدیدتری از موتور است که امکان حذف اتاق ماشین آلات را فراهم می‌کند.

فناوری آسانسور بدون موتورخانه با آزادی طراحی بیشتر برای معماران به تکامل خود ادامه می‌دهد و همچنین پس انداز ارزشمندی در ساخت و ساز و هزینه های عملیاتی است. آسانسور MRL از یک نوع کشش بدون دنده استفاده می‌کند که نتیجه آن برتری نسبت به سایر مدل ها است، برای مثال: عملکرد و کیفیت سواری در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیک MRL ها؛ همچنین می‌توانند با سرعت بیشتری کار کنند و درک مشتری از کیفیت بالای محصول را افزایش دهند.

آسانسورهای کمتری در ماشین آلات (که معمولاً به صورت M.R.L. یا MRL کوتاه می‌شوند) نوعی آسانسور کششی یا هیدرولیکی هستند که برای آسانسور به اتاق ماشین نیاز ندارند. آسانسورهای بدون ماشین (MRL) اتاق ماشین اختصاصی (MR) ندارند. دستگاه در فضای سربار روی یک واحد کششی قرار دارد و در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری یا تعمیرات، از بالای کابین آسانسور به آن دسترسی پیدا می‌کند. مکانیزم محرک در گودال واحدهای هیدرولیکی قرار دارد.

آسانسور Machine room-less

آسانسور (Machine room-less) (MRL) اکنون در دسترس است؛ زیرا فناوری پیشرفته موتور، اندازه موتورهای الکتریکی مورد استفاده با تجهیزات کششی را کاهش داده است. این موتورهای آهنربای دائمی (PMM) که به تازگی طراحی شده‌اند، به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند تا ماشین ها را در بالای بالابر قرار دهند، بنابراین نیاز به یک اتاق ماشین، معمولاً بالای بالابر، از بین می‌رود. آسانسور کششی معمولی به نسبت گره به طناب ۴۰: ۱ احتیاج دارد. به عبارت دیگر، یک قرقره ۴۰ برابر قطر طناب بالابر. نسبت های کوچکتر مانند ۱۶: ۱ ممکن است با روش های بالا بردن MRL حاصل شود. هنگامی که این نوع نسبت های کوچکتر حاصل می‌شود، از یک طناب بالابر قابل انعطاف بالا برای تهیه نسبت کوچکتر ۱۶: ۱ استفاده می‌شود. شیارها به گونه ای شکل گرفته اند که طناب های بالابر را می‌گیرند.

نسبت طناب کوچکتر به معنای شیار محرک بسیار کوچکتر و یک ماشین دنده کوچکتر و کم مصرف انرژی برای کار کردن آن است. این موتور محرک کوچکتر می‌تواند در بالای سر بالابر نصب شود و نیازی به اتاق ماشین ندارد. دستگاه آسانسور کششی معمولی به طور متوسط ​​به حدود ۱۲۰ فوت مربع برای دستگاه نیاز دارد. بنابراین حذف اتاق ماشین می‌تواند به طور متوسط ​​۱۲۰ فوت مربع در هر آسانسور صرفه جویی کند.

برنامه MRL

برنامه MRL  از یک شیار درایو، موتور، وزنه تعادل و طناب استفاده می‌کند که همان اجزای مورد استفاده در آسانسور کششی دنده‌ای و بدون دنده است. در طراحی TKE MRL از یک ماشین بدون دنده استفاده شده است. سایر تولیدکنندگان MRL  ممکن است از تجهیزات دنده‌ای استفاده کنند. با این حال، ماشین آلات بدون دنده محبوب ترین انتخاب در میان شرکت های اصلی آسانسور هستند. از این برنامه می‌توان برای دهانه های جلو و همچنین تنظیمات باز و جلو و عقب استفاده کرد.

موتور الکتریکی مستقیماً با شیار درایو رابط است. MRL با استفاده از یک ماشین استوانه ای همزمان بدون دنده از جدیدترین فناوری درایو آسانسور استفاده می‌کند. “بدون دنده” به این معنی است که جعبه دنده وجود ندارد زیرا موتور مستقیماً با شیار درایو رابط است.

دستگاه بدون دنده ThyssenKrupp Elevator MRL، همراه با تجهیزات مربوط به درایو، بالاتر از بالابر در بالای سر و نه در یک اتاق مخصوص ماشین قرار دارد. سرعت دستگاه بدون دنده ThyssenKrupp Elevator MRL در حال حاضر ۲۰۰ تا ۳۵۰ دور در دقیقه (۱.۰۲ تا ۱.۷۸ متر بر ثانیه) است. مسافت سفر در حال حاضر حداکثر ۳۰۰ فوت است. انتظار می رود مهندسی مداوم در آینده نزدیک آسانسورهای MRL به سرعت بالاتر و حداکثر سفر بیشتر برسند.

اگرچه دستگاه و گیرنده بدون دنده MRL در بالای بالابر قرار دارد، اما بسته به نیاز کد محلی، کنترل کننده TKE در یک اتاق کنترل قرار دارد. اتاق کنترل در مجاورت بالابر قرار دارد، به طور معمول در اولین فرود، اتاق باید با کد مطابقت داشته باشد تا بتواند صحیح ترخیص کالا از برق و کار را ارائه دهد.

موتور آسانسور روملس چیست؟

برخی از دستگاه های بالابر از موتورهای سنکرون بدون دنده به جای موتورهای القایی معمولی استفاده می کنند. این طراحی نیاز به یک اتاق ماشین ثابت را برطرف می کند و بنابراین فضای ساختمان را صرفه جویی می کند. تقریباً تمام آسانسورهای کششی MRL دارای کشش بدون دنده هستند.

مزایای آسانسورهایMRL  چیست؟

چند دلیل وجود دارد که می‌توانید از آسانسور MRL در ساختمان خود استفاده کنید. این آسانسورها از هزینه تا صرفه جویی در فضا می‌توانند راه حل هایی برای چالش های رایج ساخت و ساز ارائه دهند.

استفاده کمتر از فضا

از آنجا که آسانسور MRL برای قرار دادن موتور خود به اتاق جداگانه‌ای احتیاج ندارد، فضای بسیار کمتری نسبت به آسانسور سنتی اشغال می‌کند. این امر باعث می‌شود طراحان و معماران از فضای اضافی استفاده کنند و آزادی بی نظیری در طراحی ایجاد کنند.

مصرف مناسب انرژی

آسانسورهای MRL نسبت به آسانسورهای هیدرولیک استاندارد ۷۰٪ تا ۸۰٪ انرژی کمتری مصرف می‌کنند. این صرفه جویی در هزینه های هنگفتی است. علاوه بر این، MRL های چسبنده از روغن استفاده نمی‌کنند، همین موضوع؛ هزینه ها و خطرات آتش سوزی را کاهش می‌دهد.

دارای طراحی مناسب برای ساختمان‌های متوسط و حتی کوچک‌تر

صرفه جویی در فضا در یک ساختمان کوچک یا متوسط ​​می‌تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد. آسانسورهای MRL با در نظر گرفتن محدودیت های فضایی ساختمان های کوچکتر طراحی شده اند.

مناسب برای مناطق مستعد سیل

از آنجا که می‌توان موتور و کنترل کننده را در بالای بالابر نصب کرد، MRL برای مناطقی که دچار آبگرفتگی می‌شوند گزینه مناسبی است. ارتفاع این بالابر باعث می‌شود ماشین آلات از آب خارج شده و از صدمه دور باشند.

به صرفه و کم بودن هزینه نصب

بدون هزینه اضافی برای یک اتاق جداگانه یا سیلندر هیدرولیکی مدفون، بسیاری از آسانسورهای MRL برای نصب نیز باعث صرفه جویی در هزینه ها می‌شوند. آسانسور MRL می‌تواند به نگه داشتن یک پروژه جدید با بودجه کمک کند.

دارای سرعت عملکرد معقول

با ۵۰-۵۵ دسی بل، MRL ها با سرعت قابل توجهی و همچنین، ساکت تر از بسیاری از مدل های دیگر کار می‌کنند. این سواری بی صدا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خصوصاً در فضاهای کوچکتر.

بیشتر بدانید: آسانسور هیدرولیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

ایمنی در آسانسورهای روملس MRL  چقدر رعایت شده است؟

آسانسورهای MRL سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفته اند و با محبوبیت بیشتر، ساختمان‌های زیادی آن‌ها را نصب کرده اند. با افزایش نرخ نصب، نرخ تصادف کاهش یافته یا ثابت مانده است. آسانسورهای بدون ماشین نیز به اندازه آسانسورهای سنتی ایمن هستند.

از مزایای دیگر آسانسور روملس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. محل متغیر جعبه های کنترل در داخل بالابر
  2. انعطاف پذیری در طراحی، استفاده از قطعات و خدمات غیر اختصاصی
  3. طراحی سفارشی و گزینه های زیبای پیکربندی شده برای تکمیل نیاز و بودجه
  4. نصب شدن بر اساس استانداردهای کد صنعتی تولید
  5. برنامه ریزی منظم نگهداری پیشگیرانه
  6. به حداقل رساندن زمان خرابی
  7. جلوگیری استفاده از مایعات آلاینده
  8. صرفه جویی در انرژی و اثرات مثبت زیست محیطی

فناوری جدید PMSM همچنین به معنای صرفه جویی در انرژی است که نه تنها هزینه های عملیات ساختمان را کاهش می دهد، بلکه می‌تواند شروع تولید زباله کمتر و بهداشت محیط زیستی باشد.

فناوری جدید PMSM

محاسبات سیستم PMSM ها ۹۳ درصد کارآمد یا بهتر هستند، که نتیحه مطلوبی با کارایی معمول ۶۵ درصدی ماشین های سنتی دارند. هزینه های مستقیم انرژی مرتبط با عملکرد آسانسور به طور قابل توجهی با سیستم های مدرن افت می‌کند. موتورهای دنده ای جدید معمولاً ۴۰ تا ۶۰ درصد انرژی کمتری نسبت به کشش سنتی یا هیدرولیک مصرف می‌کنند. این موضوع می‌تواند به معنای صرفه جویی چند هزار کیلووات ساعت در سال برای یک آسانسور و تا ده‌ها هزار کیلووات ساعت برای چندین بانک آسانسور باشد. PMSM فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد از انرژی کشش قابل مقایسه را مصرف می‌کند.

موتورهای هیدرولیک به طور معمول، یک آسانسور کم فشار بدون دنده AC با PMSM دارای موتور کمتر از ۱۰ اسب بخار (اسب بخار) است، در مقایسه با موتورهای ۴۰ اسب بخار برای آسانسورهای کششی و بالاتر تا ۶۰ اسب بخار برای موتورهای هیدرولیک.

یک آسانسور تجاری با ظرفیت ۳۵۰۰ پوند را با هفت فرود و ۶۰ فوت سفر را در نظر بگیرید. یک ماشین دنده ای سنتی حدوداً ۳۴۸.۰۵۸ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.

در یک سال، که با اعمال نرخ ۰.۰۷۲ دلار در هر کیلووات ساعت، هزینه های برق سالانه ۲۵.۰۶۰ دلار را به همراه دارد. یک آسانسور با PMSM سالانه حدود ۱۹۳،۴۴۶ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. در همان میزان سودمندی، برآورد هزینه های انرژی سالانه ۱۳۹۲۸ دلار است. ۱۱۱۳۲ دلار یا ۴۴ درصد در سال برای عمر مفید ۳۰ ساله ساختمان، می‌توان پس انداز کرد.

فناوری آسانسور روملس

فناوری و طراحی پایدار به معنای صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار بیشتر است. این شامل از بین بردن یا کاهش خطرات آسیب رساندن به محیط زیست و کاهش استفاده از آن است. فناوری آسانسور روملس MRL نیاز به پیستون و سیلندر را برطرف می‌کند و بنابراین خطر آلودگی محیطی تصادفی را از بین می‌برد. آسانسورهای هیدرولیک، از طرف دیگر، برای جابجایی آسانسور از مایعات مبتنی بر روغن استفاده می‌کنند که می‌تواند نشت کند و باعث آسیب شود. پیستون و سیلندرها با وسیله ای برای نظارت بر سیلندر در برابر خوردگی محافظت می‌شوند. همانطور که گفته شد، این امر به طور معمول با استفاده از پوشش PVC به دست می آید.

پس از بررسی آسانسور هیدرولیکی و ابراز نگرانی در مورد احتمال بو از مایع هیدرولیک و مشکل یافتن فضا برای یک اتاق ماشین، یک مدل ماشین بدون اتاقک (MRL) مورد بررسی قرار گرفت. موتور الکتریکی آن تقریباً بی صدا بود. هنگام سوار شدن در داخل کابین هیچ حرکتی وجود ندارد. دو دیوار جلو و عقب آسانسور در سنگ تراشی و دو دیوار جانبی را در شیشه محصور شده است. از آنجا که در قسمت بالای بالابر فضای کمی وجود دارد.

صرفه جویی در انرژی بیشتر از طریق سایر کارایی ها حاصل می‌شود. اپراتورهای درب آسانسور با موتورهای همزمان ترمز مغناطیسی کارآمدتر طراحی شده اند، نسبت به سیستم های درب معمولی به نیروی کمتری برای کار نیاز دارند. این راه حل ها دارای یک موتور محرکه است که دقیقاً بالای پانل های درب متمرکز شده و یک انتقال گشتاور ساده دارد. در همین حال، ملاحظات زیست محیطی همچنان بر سیستم های آینده تأثیر می‌گذارد. تولیدکنندگان در سراسر جهان در تلاشند تا طرح های قابل اطمینان تری را برای انواع آسانسور تهیه کنند.

آسانسور بدون موتور خانه
انواع آسانسورهای روملس (Room Less)

با محبوبیت بیشتر MRL ها، طرح های بیشتری در دسترس مشتریان؛ قرار خواهد گرفت. این سه طرح در حال حاضر متداول‌ترین مدل ها هستند.

آسانسور MRL In-Line

طراحی داخلی پشتیبانی از ریل است و دسترسی جلوی آسانسور را فراهم می‌کند. این مدل در اندازه های استاندارد ارائه می‌شود و یک تجربه سواری سریع و روان را ارائه می‌دهد. با داشتن ویژگی های استاندارد ایمنی، این نمونه، گزینه عالی برای انتخاب آسانسور است.

آسانسور بدون موتورخانه درب جلو و بغل

برخی از محدودیت های ساختمانی به آسانسوری نیاز دارد که از جلو و پهلو باز شود. این نیاز پیشامد معمولی نیست، اما اتفاق می‌افتد. طراحی جلو و کنار این نوع آسانسور، برای چنین شرایطی منحصر به فرد و مناسب است. این مدل، یک MRL نصب شده روی ریل است که بر موانع ساختمانی خاص غلبه می‌کند.

آسانسور بدون موتورخانه درب جلو و عقب

برای ساختمانهایی که نیاز به دسترسی به بالابر در جلو و عقب دارند، این طراحی یک انتخاب عالی است. همچنین می‌تواند در ساختمان‌هایی با طبقه تقسیم شده یا کف کوتاه استفاده شود.

آسانسورهای MRL درصورت عدم وجود فضای اتاق ماشین آلات؛ ایده آل هستند. علاوه بر این، MRL ها مقرون به صرفه هستند زیرا در مقایسه با تجهیزات کششی دنده ای سنتی، به انرژی کمتری نیاز دارند. همچنین، MRL های کششی مشکلات مرتبط با تجهیزات هیدرولیکی (به عنوان مثال خوردگی خاک، سر و صدا و بو) را از بین می‌برند.

از آنجا که آسانسور MRL برای قرار دادن موتور خود به اتاق جداگانه ای احتیاج ندارد، فضای بسیار کمتری نسبت به آسانسور سنتی اشغال می‌کند. این امر باعث می‌شود طراحان و معماران از فضای اضافی استفاده کنند و آزادی بی نظیری در طراحی ایجاد کنند.

مقایسه آسانسور روملس MRL با آسانسور هیدرولیکی
  • استفاده از آسانسور MRL در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیکی مقدار قابل توجهی انرژی (در حدود ۷۰-۸۰٪ تخمین زده شده) صرفه جویی می‌کند. فیدرهای قدرت برای MRL نیز به دلیل طراحی کارآمدتر و متعادل سازی متقابل ارائه شده با تجهیزات کششی، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • آسانسور MRL هزینه و نگرانی های زیست محیطی مرتبط با یک سیلندر هیدرولیکی مدفون پر از روغن هیدرولیک را از بین می‌برد. در طول سال‌ها آسانسورهای هیدرولیکی به دلیل سیلندر هیدرولیکی مدفون، بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. از آنجا که آسانسور MRL یک آسانسور کششی با تمام اجزای سازنده آن در سطح زمین است، این نگرانی این تجهیزات نیست.
  • آسانسور MRL از یک نوع کشش بدون دنده استفاده می‌کند که در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیکی عملکرد و کیفیت سواری بالاتری را به همراه دارد. MRL همچنین می‌تواند با سرعت بیشتری کار کند بنابراین درک کیفیت را از یک آسانسور هیدرولیکی معمولی افزایش می‌دهد.
امکانات و دسترسی به تعمیرات و پشتیبانی آسانسور روملس MRL

مزیت اصلی MRL نیز یک چالش است. از آنجا که موتور درون بالابر قرار دارد، دسترسی به آن در صورت نیاز به تعمیر یا تعمیر دشوار است. مانند هر تعمیر آسانسور، آموزش مناسب می‌تواند برخی از خطرات تعمیر و نگهداری MRL  را کاهش دهد.

اتاق ماشین آسانسور چیست؟

ابتدا باید بگوییم، اتاق ماشین منطقه ای است که برای تجهیزات آسانسور در نظر گرفته شده است و از کنترل کننده، ۲ قطع کننده برق و واحد پمپ تشکیل شده است. Controller یک سری رله برای کمک به کارکردن آسانسور است، آن را مانند مغز تصور کنید. قطع کننده های برق؛ برای برق رسانی به واحد و دیگری برای چراغ های آسانسور است. واحد پمپ جایی است که روغن در آن قرار دارد و موتور آسانسور در بالا است.

اتاق ماشین مکانی است که واحد درایو آسانسور، کنترل کننده و کلیدهای اصلی قطع در آن قرار دارد. به طور معمول برای آسانسورهای مسکونی، یک اتاق ماشین در کمترین سطح فرود تا حد امکان به بالابر آسانسور قرار دارد.

اتاق ماشین دارای تجهیزاتی است که برای عملکرد واحد شما بسیار مهم است. برای آسانسورهای خانگی، اتاق جداگانه‌ای مورد نیاز نیست. این تجهیزات را می‌توان در یک اتاق با سایر خدمات خانه قرار داد. بسیاری از مشتریان ما اقلام را در اتاق مکانیکی قرار می‌دهند که در آن کوره ها و مخازن آب گرم قرار دارد. نکته اصلی این است که اطمینان حاصل شود فضای کافی برای تکنسین وجود دارد تا بتواند آسانسور را به روشی ایمن سرویس کند.

نکاتی که باید در مورد آسانسور روملس MRL دانست
  • تا همین اواخر محصولات آسانسور MRL مزیت اقتصادی نسبت به محصولات آسانسور سنتی نداشتند. در حال حاضر بازار برخی از آسانسورهای MRL را با قیمت های رقابتی تر و قابل مقایسه با آسانسور کششی دنده‌ای سنتی ارایه می‌کند. برخی از تولیدکنندگان سعی کرده‌اند برای رقابت با آسانسور هیدرولیکی کم ارتفاع، یک محصول رقابتی با هزینه را معرفی کنند.
  • کد ASME A17.1 به طور خاص به طرح MRL نمی‌پردازد. این فقط یک مسئله زمان است تا اینکه اصطلاحات کد جدید برای تطبیق MRL اضافه شود. در این میان، بیشتر ایالت ها و مقامات مجری اجرای کد اجازه نصب محصول تحت واریانس خاص پروژه را می‌دهند.
  • MRL هنوز برای بازار جهانی؛ نسبتاً جدید است.
  • هر سازنده محصول خود را با محدودیت هایی مهندسی کرده است که به آن‌ها امکان می‌دهد از ماشین کوچک دنده‌ای و وسایل تعلیق کابین خود استفاده کنند. ظرفیت، سرعت و محدودیت داخلی کابین، به ویژه با آسانسورهای بزرگتر از نوع سرویس، محصول را در کاربردهای مختلف محدود کرده است.

همچنین باید تأکید کرد که نیازهای حیاتی ساختمان به طور قابل توجهی متناسب با محصول آسانسور MRL سازندگان مختلف متفاوت است. این به دلیل روش‌های مختلف تعلیق کابین و محل قرارگیری دستگاه، کنترل و وزنه تعادل است.

به طور کلی، محصول آسانسور MRL هنوز به تولید کننده تجهیزات اصلی نیاز دارد تا محصول را پس از گردش مالی نگهداری کند. در نتیجه، لرچ، بیتس و دیگر تولید کنندگان؛ از مشتریان خود می‌خواهند هنگام ارایه پیشنهادهای جدید؛ تجهیزات، قیمت گذاری و نگهداری طولانی مدت را مد نظر قرار دهند. این روش تهیه، از یک برنامه نگهداری با قیمت رقابتی اطمینان حاصل می‌کند و همچنین مقایسه هزینه مفید چرخه عمر با سایر محصولات آسانسور سنتی را فراهم می‌کند.

مزایای آسانسورهای بدون موتورخانه نسبت به آسانسور های خانگی معمولی چیست؟
  1. عدم نیاز به فضا برای قرارگیری قطعات جانبی آسانسور
  2. کاهش هزینه های نصب و تعمیرات آسانسور
  3. طول عمر بیشتر به نسبت آسانسورهای عادی
  4. عدم نیاز به متورخانه و تابلو فرمان
  5. کاهش هزینه های ساخت موتورخانه آسانسور
  6. صرفه جویی در مصرف انرژی بین ۷۰تا ۸۰ درصد
  7. کاهش آسیب زیست محیطی
  8. دارای عملکرد بسیار بهتر به نسبت آسانسورهای عادی
  9. سرعت بالاتر به نسبت آسانسورهای عادی
آسانسورهای بدون موتورخانه چه کاربردی دارند؟

کاربرد آسانسور بدون موتورخانه اکثرا در پروژه های ساختمانی جدید یا بازسازی شده است.

از این آسانسور می توان درمکان های عمومی مانند: ترمینال های مسافربری و متروها و ساختمان‌های بزرگ مانند مجتمع های تجاری با فضای باز مخصوص آسانسور نماباز یا پانارومیک و… بهره برد.

نقشه آسانسورهای کششی بدون موتورخانه چگونه است؟

در آسانسور های کششی بدون موتورخانه محل قرار گرفتن وزنه آسانسور، کاملا به ابعاد چاله آسانسور کششی وابسته است. قرارگیری وزنه در این نوع آسانسورمعمولا به دو حالت وزنه پشت و وزنه بغل اجرا می شود.

همچنین در صورتی که عرض چاله آسانسور کششی زیادتر از حد معمول باشد، از سیستم وزنه بغل و در صورتی که عمق چاله آسانسور کششی بیش تر از عرض آسانسور باشد از سیستم وزنه پشت استفاده می شود. در هر دو صورت فلکه های قرار گرفته بر روی وزنه و کابین باید به گونه ای طراحی و اجرا شوند که پیچش رفت و برگشت بکسل ها روی فلکه ها به حداقل برسد.

در چنین حالتی هر چقدر زاویه یوک فلکه ها نسبت به یوک اصلی کمتر باشد، نصب آسانسور اصولی تر خواهد بود. بنابراین در حالت وزنه پشت برای کاهش زاویه بین یوک اصلی و یوک فلکه ها به جای یک فلکه از دو فلکه روی قاب وزنه استفاده می شود.

فلکه های گاورنر در آسانسور های کششی بدون موتورخانه به نسبت آسانسورهای موتورخانه دار بسیار متفاوت می باشد. فلکه های گاورنر در آسانسور های بدون موتورخانه برای دسترسی راحت تر در مواقع تست پاراشوت دارای یک بوبین جهت تحریک فلکه گاورنر می باشند. این بوبین از طریق تابلو و یک کلید دو حالته در تابلو در مواقع تست پاراشوت فعال می شود.

علاوه بر این تابلو فرمان های آسانسورهای بدون موتورخانه به غیر از ابعاد متفاوتی که به نسبت آسانسورهای به موتورخانه دار دارند، دارای پنل کنترل می باشند که در مواقع اضطراری می توان به کمک این پنل موتور آسانسور را به حرکت در آورده و همچنین یک سیستم اعلام موقعیت کابین بدلیل عدم دید کافی به موتور و آگاهی از حرکت موتور می باشند.

نکات مهم در رابطه با آسانسورهای کششی بدون موتورخانه

در آسانسورهای کششی بدون موتورخانه معمولا یک دریچه برای خروج اضطراری افراد در بالاترین قسمت چاله آسانسور و یک دریچه برای دسترسی به موتور آسانسور تعبیه شده است. در آسانسور بدون موتورخانه معمولا به علت عدم وجود اتاقک آسانسور، تابلو فرمان درکنار بالاترین ایستگاه استقرار قرار می گیرد. فضای اختصاصی برای قرار گرفتن تابلو در آسانسورهای بدون موتوخانه باید دارای قفلی باشد که درب آن بدون کلید بسته و با کلید باز شود.

کلام پایانی

تاسیسات MRL به مصالح ساختمانی کمتر و زمان کار کمتری احتیاج دارند: سوراخ چاهی وجود ندارد. بدون گودال ضد آب؛ بدون نیاز به ماشین آلات ساختاری. بعضی از مدل ها ممکن است از پایه نصب شوند و در نتیجه دیگر نیازی به داربست نیست. برخی از تاسیسات MRL برای بلند کردن دستگاه یا تجهیزات کنترل به کف پنت هاوس یا بالا بردن دال اتاق ساختاری سازه در صورت نیاز به کشش، به جرثقیل نیاز ندارند. این امر باعث افزایش ایمنی و کاهش چالش های مدیریت پروژه ذاتی برخی از طراحی های آسانسور می‌شود. به عنوان مثال، آسانسورهای هیدرولیک ممکن است نیاز به جرثقیل داشته باشند. در نتیجه؛ با پیشرفت علم و فناوری، تولیدات جدید با کارایی بیشتر و آسیب کمتر وارد بازار می‌شود و نیاز مشتریان را بیش از پیش برطرف می‌کند.

مجله خبری آزما تجهیز

→ خواندن مطلب قبلی

آسانسور هیدرولیکی

خواندن مطلب بعدی ←

قیمت آسانسور